Fik bøde for dårlig service
Ofte leverer værksteder et godt stykke arbejde og den ydelse kunden har bedt om, men det ikke det samme som det kunden forventer
Peter Jonsen fra Næstved fik i juni måned en bøde, fordi han købte dårlig service hos sin mekaniker.
Det var en almindelig sommerdag og Peter Jonsen fra Næstved forlod værkstedet, efter at hans ældre Ford Mondeo havde været til service for at få skiftet venstre baghjulsophæng.
Lidt uden for Næstved holdt politiet klar med rutinekontrol, og vinkede Peter Jonsen ind til siden. Der havde ikke været umiddelbare bemærkninger, hvis det ikke lige havde været fordi, at Mondeoéns dækmønster på højre fordæk var slidt helt ned. Peter Jonsen var fuldstændig uforstående overfor situationen, han kom jo direkte fra værkstedet – hvorfor havde de ikke gjort ham opmærksom på det?
Ofte leverer værksteder et godt stykke arbejde og den ydelse kunden har bedt om, men det ikke det samme som det kunden forventer.
Kunden forventer at betale, så hvorfor ikke tjene ekstra penge på god service? Jo mere kunden betaler – des bedre service har kunden fået, men hvorfor?
For at skabe loyale kunder som med glæde betaler ekstra og dermed kommer igen, er det vigtigt at have en meget klar forståelse af kundens forventninger. Det er i forståelsen af dette, at den virkelige guldgrube ligger.
Forventningerne åbner op for markant øget indtjening. Den dygtige mekaniker bygger salget op i 3 step, og det er i disse 3 step at hele hemmeligheden ligger.
Step 1: Basisservice
Du udfører det bestilte arbejde, præcis som kunden har ønsket det. Kunden er fuldt ud opmærksom på, at der er en omkostning forbundet med denne service, uanset om det er et rutinemæssigt serviceeftersyn eller en reparation. Dette niveau udgør den absolutte minimumsbetaling fra kundens side.
Step 2: Lovgivningen
Her efterses bilen, og det sikres at alt er lovligt – dækmønster, elektronik, installationer osv. Er der mangler eller løsninger, som ikke lever op til lovgivningen eller de miljømæssige anbefalinger, så skal dette nævnes for kunden. Det er kundens klare forventning, at du som professionel mekaniker har sikret at bilen lever op til forventningerne og lovgivningen.
Når step 2 præsenteres er det vigtigt, at det præsenteres som separat pris og løsning med en henvisning til, at du som professionel mekaniker naturligvis vil gøre opmærksom på dine betragtninger.
Step 3: Optimeringen
Alle biler har mulighed for at blive optimeret. Det optimerende salg er din anbefaling som ekspert til at optimere løsningen for kunden. Det kan være en ny parkeringsskive til bilen eller stænklapper, så kunden fremover undgår stenslag på undervognen. Det kan også være miljømæssige forbedringer, som på sigt vil give kunden en grønnere profil eller en økonomisk besvarelse.
Det er i optimeringsfasen at der virkeligt kan tjenes ekstra penge, men hvad der er endnu vigtigere er forståelsen af hvad god service er. Step 1 og Step 2 udgør tilsammen service, hverken god eller dårlig – bare service.
Den gode service opstår først, når du bevæger dig over i step 3 – det er her du tilfører kunden værdi og skaber loyalitet hos kunderne. Loyale kunder kommer igen og sikrer din forretning i fremtiden.
Historien om Peter Jonsen er fiktiv, men kunne lige så godt være sand.