Kommunikation og stemmebrug
Uanset hvor vellykket du som sælger er til mange områder af dit daglige arbejde, er det lige så afgørende, at du fokuserer på at have god stemmebrug ellers kan du hurtigt miste kunden i den anden ende af telefonen. Tre områder, som at have en dyb vejrtrækning, at tale tydeligt og at tilpasse din hastighed i forhold til den du taler med, leder til god stemmebrug og kan hjælpe med din troværdighed som sælger.
Stemmebrug
Den dybe vejrtrækning forebygger ståkåndethed og hjælper dig til at have luft nok til at fuldføre dine sætninger. Mange trækker vejret i ”toppen” af deres brystkasse, og anvender langt fra lungens fulde potentiale. Ved høj-vejrtrækning anvendes kun det øverste og bredeste af brystkassen, mens du taler i længere tid vil det resultere i, at du sætter talehastigheden op mod afslutningen af dine sætninger. Du forsøger at sige for meget pr. indånding. Øv dig derfor i at trække vejret i hele brystet med maven og ryggen ind og mens en samtale er i gang. Du må gerne bruge den andens taletid til at trække vejret dybt ind.
Når du skal tale tydeligere er det en god idé at bruge din kæbe, tunge og læber aktivt, som gør det lettere for dig at formulere sætninger. Samtidig vil din ansigtsmimik understrege dine budskaber, hvis du sidder ansigt til ansigt med din kunde. Vær specielt opmærksom på at udtale ordene sidst i dine sætninger, når du taler i telefonen. Når vi er begejstrede har man en tendens til at starte på den næste sætning, inden den første er færdig.
Vi har yderligere en tendens til at tale i en hastighed, som vi tænker og forstår i. Taler du for langsomt vil du kede den du taler med, taler du for hurtigt er der stor risiko for, at den du taler med ikke kan følge med. Taler du i det rette tempo, taler du netop med den hastighed, som den du taler med, selv er vant til at tænke. Du skal derfor ikke pitche-op, når du laver dit kanvas kald, men starte med en glad stemme og hurtigst muligt tilpasse dig hastigheden i forhold til den du taler med.
Afslutningsvist kan du forstærke effekten ved også at tilpasse dig toneleje, accent eller dialekt, sprog eller anvende samme ord og sætninger, som den du taler med.