Kundernes oplevelse bliver et vigtigere og vigtigere differentieringsparameter. De fleste detailkæder ønsker at give kunden en unik oplevelse, men faktum er, at den oplevelse man bliver præsenteret for som kunde ofte er identisk med de andre butikkers – så hvordan skabes forskellen?
Step 1: Få styr på basis
Hvis du vil imponere dine kunder, starter det med, at basis skal være på plads. Kundernes forventninger skal indfries. Er der ikke styr på basis, så bliver kunden skuffet, uanset hvor dygtig du er på alle andre områder.
Step 2: Karikér den lille forskel
Det kan være svært at identificere det, der gør jer unikke, og det er ofte i de små ting forskellen ligger. Derfor skal de små forskelle karikeres og trækkes ud i det ekstreme, så de bliver nøjagtig den forskel, som kunden skal huske jer for.
Step 3: Gør det tydeligt
Når de små forskelle er karikeret, skal det gøres tydeligt for kunden. Her kommer medarbejdernes adfærd ind i billedet. De skal karikere deres adfærd og overdrive det, og på den måde oplever kunderne de små forskelle som det, der gør forskellen.
Kundeservice
Hvorfor er kundeservice vigtigt i detailhandelen?