The Performanze CHANGE
Øjeblikkelig motivation og gennemslagskraft
The Performanze CHANGE, er en model, som sikrer at du får øjeblikkelig motivation og gennemslagskraft I dit kanvassalg. Modellen kan bruges til at skabe forandring og motivation på en lang række områder, i denne bog, med fokus på kanvassalg.
The Performanze Chance er en sikker vej til at skabe øjeblikkelig forandring og succes. Det er din vej til at identificere og nedbryde dine begrænsende handlinger og din begrænsende adfærd, og erstatte den med styrkende handlinger og styrkende adfærd.
Modellen består af 6 trin:
• Commitment
• Hell & Heaven
• Amplify yourself
• New succes plan
• Grow with the plan
• Evaluate
Modellen er udviklet af Boisen & Partners, og bygger på en lang række gennemtestede teorier, principper og erfaringer.
Commitment
Sæt målet og find ud af hvad du virkelig ønsker og hvad der begrænser dig netop nu.
Hvis du virkeligt vil have succes som sælger, skal du virkelig ville det!
At lave kanvas er i mange sammenhænge defineret som den sværeste salgsdisciplin, pga. frygten for afvisning, de mange nej bliver demotiverende, og stemningen i telefonen kan blive negativ. Hvis du vil have succes med at skaffe nye kunder, så du kan sikre dine resultater i fremtiden, er du nød til at ville lave kanvas.
Det første sted i at blive en god kanvas sælger, er helt banalt at tage beslutningen om at ville være det. Ikke bare fordi din chef siger det, men fordi du vil.
Når du sætter målet er det vigtigt du gør det fuldstændig klart hvorfor du vil det. Hvad ligger bag ved denne beslutning? Hvorfor vil du lave kanvas? Hvad kommer det til at betyde for dig at være en god kanvas sælger?
Om du har taget beslutningen bliver afgjort i det øjeblik du tager beslutningen. Afføder det ikke øjeblikkeligt en handling eller adfærd hos dig, har du ikke taget beslutningen. Hvis du netop har taget beslutningen, kunne din reaktion være; ” Nu skal jeg sku det pis, så jeg griber telefonen og ringer med det samme.” eller ”Nu tager jeg min blok frem, så jeg kan lave notater, for det her er vigtigt”.
Energien og motivationen som ligger bag ved en ægte beslutning, kan overvinde en hver frygt og stilstand.
”Jeg vil”, skal altid efterfølges af et ”derfor gør jeg nu”.
Hell & Heaven
Definer smerten ved ikke at realisere dit mål, og glæden ved at nå målet.
Så snart du klart har defineret hvad du vil og hvorfor du vil det. Skal du forstærke din beslutning, ved klart at definere hvad du vil opnå, ved at nå dit mål og gennemføre beslutningen. Hvad vil du betyde for dig at opnå dit mål? Hvad vil det betyde for dine omgivelser? Hvad vil det betyde for din karriere?
Samtidig skal du nu definere hvad det betyder for dig ikke at gennemføre din beslutning. Hvilke konsekvenser har det for dig, dine omgivelser og din karriere? Hvad er smerten?
Når du har listen med de ting du opnår ved at blive en super kanvassælger, og samtidig har listen for de smertefulde konsekvenser ved ikke at blive en super kanvas sælger, er det nu langt mere kalrt hvor din energi og motivation kommer til at ligge.
For yderligere at forstærke din energi og motivation, skal du nu definere hvad smerten er at gennemføre kanvas salget. Hvad er smerten, hvad er det du ikke kan lide, og hver nu ærlig.
Er det afvisningen, frygten for ikke at have styr på detaljerne, at få et spørgsmål du ikke kan svare på, at du bliver udfordret direkte i telefonen, at kunden bliver sur, at kunden sikkert ikke har tid alligevel, at du selv ville synes det var irriterende?
Sammenlign nu din-smerte-ved-at-gennemføre-liste, og din smerte-ved-ikke-at-gennemføre-liste. Hvor er smerten størst, hvilken af disse smerter frygter du mest? Er det smerten ved at gennemføre, du frygter mest, skal du nu definere smerten ved ikke at gennemfører endnu mere intenst. Tænk på de ting du holder af, din familie, dine venner, dit hus, din hobby. Hvilke konsekvenser vil det have for dem, og hvilken smerte vil det påføre dem hvis du ikke gennemføre? Bliv ved til den smerte ved ikke at gennemføre er klart større en smerten ved at gennemføre.
Amplify yourself
Forstærk dig selv og bryd ud!
Find ud af hvad dine begrænsende faktorer er. Forbereder du dig for meget, og finde hullerne i osten? Er du for hurtig og overfladisk, så du ikke kan ramme kundens smerte. Bliver du nervøs og udsætter opkaldet, fordi du lige skal hente kaffe eller lige skal sikrer dig at have en ekstra kuglepind? Finder du undskyldninger for ikke at ringe, som f.eks. at tidspunktet nok ikke passer, og det kan være kunden er til frokost, eller møde, eller kørt tidligt, eller ikke mødt eller…
Hvad er dit hæmmende mønster? Hvordan ændres din adfærd, din krop, dine følelser, dine handlinger, din stemme? Når dit hæmmende mønster begynder?
Begynder det at kilde i maven, give kvalme eller kommer der en hovedpine når du skal til at ringe? Det er vigtigt du får defineret netop dit hæmmende mønster, så du kan bryde det.
Så snart du har mønsteret, så find frem til hvordan og hvornår mønsteret starter, hvad der trigger det. Hvor er udløseren til dette mønster?
Har du et ubevidst ritual inden du ringer med at dine papirer skal ligge på en bestemt måde, før du ringer op, og det er netop mens du gør klar at usikkerheden kommer frem?
Det er ikke alle som selv kan definere det hæmmende mønster ved første tankekast, og slet ikke triggeren til det hæmmende mønster. Men bruger du tid på netop dette punkt, bliver det et af de stærkeste mønster bryd du kan skabe.
Så snart du har defineret og fundet frem til det hæmmende mønster. Skal du vælge en handling til at bryde dette. Handling skal bringe glæde og frembringe en modsat rettet følelse end, den følelse dit hæmmende mønster frembringe.
Så er det frygt som skabes i det hæmmende mønster, skal du lave en handling som frembringer nysgerrighed. De styrkende følelser skal ind her, med en oversigt.
Hver eneste gang du mærke at dit hæmmende mønster er på vej, bryder du det øjeblikkeligt. Resultater er at du skaber en anker i din underbevidsthed, som vil gøre at din krop vil forbinde indledningen til det hæmmende mønster med en styrkende følelse i stedet. Jo oftere og flere gange du lykkedes med at bryde mønsteret, det stærkere bliver det.
New succes plan
Læg en ny succesplan
Nu hvor du har et fuldstændigt klart mål, ved hvorfor du vil realisere det. Kender både Helvede og Himlen i forbindelse med at realisere og ikke realisere dine mål, skal du lægge en plan.
Den hurtigste vej til en effektiv plan, er at besvare følgende spørgsmål: ”hvad ville den person jeg gerne vil være, gøre i den situation jeg skal til at gøre?”
Eftersom det her handler om kanvas salget, og målet med dette kapitel er at gøre dit til en super kanvas sælger så du og din virksomhed kan få endnu flere nye kunder, og du kan styrke din karriere og dit privatliv. Formoder jeg at du gerne vil være Danmarks bedste kanvas sælger, så dit spørgsmål kan lyde således: ”Hvordan ville Danmarks bedste kanvas sælger, gøre når han skal forberede sig?”, ”Når han har svært ved at ringe?(hvis han har det), ”Når han beslutter sig for at lave et kald?”, ”Når han udser sig et bestemt kundeemne?”, ”Når han skal nyde sin lønseddel?”, ”Når han står op om morgenen?”, ”når han skal planlægge sin kost og motion?”
Tror du har fanget den nu ikk? Få defineret så mange forskellige situationer som muligt, så du aldrig er i tvivl om dine handlinger. Støder du på en ny situation, finder du hurtigt svaret, ved at stille dig selv spørgsmålet ”Hvad ville Danmarks bedste sælger gøre i denne situation?”
Støder du ind i situationer hvor du ikke kender svaret på spørgsmål, så opsøg en som har overvundet den problemstilling, og kopier hans handlinger. Alternativt tag brug af en træner eller coach.
Grow with the plan
Træn de nye succes plan
Din hjerne kan ikke kende forskal på om du laver handlingerne, eller blot visualisere dem. Dette giver dig en unik mulighed for at træne kanvas, uden brug af kunder.
En vigtig pointe fra mig er, at det absolut dyreste sted at træne, er på kunderne. I forhold til dette er alle konsulenter og instruktører billige. Når vi har kontakt med en kunde, er det ikke længere træning, men rigtig kamp, og den skal spilles som en rigtig kamp – hver gang.
Gennemfør dine handlinger
Evaluate
Test din plan
Efter disse 5 punkter har du en klart defineret plan, du ved hvad du vil, og hvorfor du vil netop det. Du kender smerten ved ikke at opnå dit mål, og har klart defineret alt det du vinder ved at opnå dit mål og gennemføre. Du har taget beslutningen, og nu skal det testes.
Sæt dig ind i situationen om at skulle til at kanvasse, fokuser på at bryde mønstret. Når skal du lavede et simpelt test kald (ikke et rigtigt, bare et test kald). Hvordan føles det? Kom det hæmmende mønster til syne?
Hvis ja, så vend tilbage og definer det endnu klarere hvad du vil opnå og smerten ved ikke at gøre det. Find ud af om der er noget du har overset da du klarlage smerte i processen. Har du taget beslutningen stærkt nok, vil du være den du har sat dig for?
Hvis nej, har du gennemført, og skabt en øjeblikkelig forandring, og er meget tættere på at opnå dit mål.
Disse 6 trin, er din direkte vej til at sikre dig succes med kanvas i kontaktfasen. Følger du disse 6 trin, vil du øjeblikkeligt øge din personlige TQ. Du vil forbinde kanvassalg med en positiv følelse, og vil derfor have større gennemslagskraft når du laver dine kanvas kald.