Dit univers
Målret din kommunikation
Din kommunikation er afmålt efter dine forventninger til den andens forståelse af det, du vil kommunikere. Hvis du kigger på din hverdag vil du kunne finde tusinde eksempler på, hvordan du har tilpasset din kommunikation til den konkrete situation. Hver gang du kommunikerer med et andet menneske gør du det, som du mener er nødvendigt for at få dit budskab igennem. Nogle sammenhænge kræver det en stor og engageret forklaring. I andre tilfælde er der blot tale om enkelte ord, eller måske bare et træk på skulderen eller et nik. Denne kommunikation er afmålt efter dine forventninger til den andens videns – og forståelsesevne. Bare forestil dig, hvordan du kommunikerer til dine nærmeste om forskellige emner i forhold til, hvis du skal kommunikere det samme til et nyt menneske, et barn eller en ældre person. Er det den samme måde, du kommunikerer på over for disse grupper? Vigtigt er det, at du kigger på dine ord, toneleje og betoning samt kropssprog. Kropssproget er bemærkelsesværdigt det, som skærper betydning af dit budskab allermest. Din energi og dit kropsprog er altafgørende for, om kunden tror på det, du siger og tør tage beslutningen om at købe.
Når du kigger på din verden, er der ikke meget tvivl om, at det er den verden, du begriber bedst. Den verden du befinder dig i giver mening for dig og er det, der danner grundlag for din tolkning af verden. Denne verden kan kaldes dit univers. Altså din UNInikke VERden. Med den antagelse skal vi være opmærksomme på, at den eneste verden vi forstår fuldt ud, er kun vores egen. Det betyder også, at det er vigtigt at være opmærksom på, hvilken kommunikationsform du vælger. Når du skal kommunikere med andre skal du sikre, at din kommunikation er så entydig, at den er let at tyde uanset hvilket univers, de tolker ud fra.
I forskellige tilfælde vil den samme sætning have vidt forskellige budskaber på trods af, at det er det samme, der bliver sagt. Dette er afmålt i forhold til det den forventning vi har til de forskellige roller, vi giver den enkelte profil. Din fremtoning og kropssprog skal efterlade det mest positive indtryk, som er muligt. Derfor skal du sikre, at kunden ikke misforstår dine intentioner ud fra en forkert tolkning.
Når du vælger din kommunikation i salget er dit formål at skabe den rette forståelse af kundens udbytte og sikre, at dit budskab kan forstås i kundens univers. Din energi og begejstring er det, der sikrer, at kunden opfatter dit budskab positivt, og din betoning af ordrerne sætter retning i salget. Til sidst er det vigtigste at være opmærksom på i dit valg af ord, at kunden kan se udbyttet af, hvad produktet kan gøre i dens univers.
Dit univers
Din kommunikation er afmålt efter dine forventninger til den andens forståelse af det, du vil kommunikere. Hvis du kigger på din hverdag vil du kunne finde tusinde eksempler på, hvordan du har tilpasset din kommunikation til den konkrete situation. Hver gang du kommunikerer med et andet menneske gør du det, som du mener er nødvendigt for at få dit budskab igennem. Nogle sammenhænge kræver det en stor og engageret forklaring. I andre tilfælde er der blot tale om enkelte ord, eller måske bare et træk på skulderen eller et nik. Denne kommunikation er afmålt efter dine forventninger til den andens videns – og forståelsesevne. Bare forestil dig, hvordan du kommunikerer til dine nærmeste om forskellige emner i forhold til, hvis du skal kommunikere det samme til et nyt menneske, et barn eller en ældre person. Er det den samme måde, du kommunikerer på over for disse grupper? Vigtigt er det, at du kigger på dine ord, toneleje og betoning samt kropssprog. Kropssproget er bemærkelsesværdigt det, som skærper betydning af dit budskab allermest. Din energi og dit kropsprog er altafgørende for, om kunden tror på det, du siger og tør tage beslutningen om at købe.
Når du kigger på din verden, er der ikke meget tvivl om, at det er den verden, du begriber bedst. Den verden du befinder dig i giver mening for dig og er det, der danner grundlag for din tolkning af verden. Denne verden kan kaldes dit univers. Altså din UNInikke VERden. Med den antagelse skal vi være opmærksomme på, at den eneste verden vi forstår fuldt ud, er kun vores egen. Det betyder også, at det er vigtigt at være opmærksom på, hvilken kommunikationsform du vælger. Når du skal kommunikere med andre skal du sikre, at din kommunikation er så entydig, at den er let at tyde uanset hvilket univers, de tolker ud fra.
I forskellige tilfælde vil den samme sætning have vidt forskellige budskaber på trods af, at det er det samme, der bliver sagt. Dette er afmålt i forhold til det den forventning vi har til de forskellige roller, vi giver den enkelte profil. Din fremtoning og kropssprog skal efterlade det mest positive indtryk, som er muligt. Derfor skal du sikre, at kunden ikke misforstår dine intentioner ud fra en forkert tolkning.
Når du vælger din kommunikation i salget er dit formål at skabe den rette forståelse af kundens udbytte og sikre, at dit budskab kan forstås i kundens univers. Din energi og begejstring er det, der sikrer, at kunden opfatter dit budskab positivt, og din betoning af ordrerne sætter retning i salget. Til sidst er det vigtigste at være opmærksom på i dit valg af ord, at kunden kan se udbyttet af, hvad produktet kan gøre i dens univers.