KONCEPTSTYRING I DETAILHANDLEN
Udnyt styrken i koncepter og forstå dine konkurrenter
Formål og indhold
På Konceptstyring i Detailhandlen lærer du om detailhandlens struktur, butikstyper og butiksindretning samt markedsudvikling. Du lærer om kædestrukturer, salgskanaler og styring af butikskoncept. Derudover arbejder vi med udviklingen i detailhandlen, og hvordan forandringsledelse anvendes som resultatskabende værktøj. Du lærer om konkurrentanalyser og om at tilpasse din butik til lokalområdet samtidig med, at den efterlever butikskonceptet.
Dit udbytte:
• Du bliver i stand til at vurdere og tilpasse deres butikskoncept.
• Du bliver i stand til at optimere indretning og opbygning af butikken, samt hvad der trigger kunderne til at købe.
• Du lærer at arbejde med forandringer som en del af en butikskoncept, så du kan anvende teknikker til forandringsledelse.
Pensum og materiale
• Udvalgte kapitler i Buyology af Martin Lindstrøm
• Udvalgte kapitler i Salg og salgsledelse af Sten Thorborg
• Udvalgte kapitler i Oplevelsesdesign af Christian Jantzen
• Artikler: Visual Merchandising
• Artikler: Forandringsledelse i detailhandlen
• Webkurset: Konceptstyring på www.myperformanze.dk
Opgave og eksamen
Undervejs skal du aktivt arbejde med din skriftlige opgave. Den tager udgangspunkt i det koncept du er en del af, samt din butik. Når ud har lavet din opgave skal du til eksamen.
Til eksamen skal du med udgangspunkt i din opgave, vise at du kender teorierne fra de forskellige dagsmoduler, og kan anvende dem i praksis.
Problemformulering til opgave og eksamen:
1. Lav en konceptbeskrivelse af det koncept du er en del af.
2. Identificer styrker og udfordringer med konceptet.
3. Gennemfør en konkurrentanalyse i dit lokalområde.
4. Kom med konkrete forslag til hvordan du kan styrke din butik i lokalområdet.
5 målrettede moduler
Dag 1: Koncepter og konceptstyring
På dagsmodulet ”Koncepter og konceptstyring” kommer du til at arbejde med den bagvedliggende struktur og styrke ved at drive detailkæder ud fra koncepter. Du får desuden indblik i konceptstyring og værtøjer til konceptefterlevelse.
Dag 2: Visual Merchandising
Med Visual Merchandising lærer du om de forskellige udstillingstyper og indretningsmuligheder du har i detailhandelen, og hvordan de påvirker kundernes adfærd. Du lærer grundprincipperne i forhold til at optimering af den visuelle del af butikken og butikskoncepter.
Dag 3: Kundens beslutningsproces
Med ”Kundens beslutningsproces” kommer du i dybden med de mekanismer som ligger bag ved kundens beslutningsprocesser. Du lærer om de mekanismer du kan sætte i spil, for at påvirke kundens beslutninger.
Dag 4: Forandringsledelse
Med dagsmodulet ”Forandringsledelse” lærer du om hvordan du skaber forandringer i din organisation. Du lærer at implementere de forbedringstiltag du har identificeret på de 3 tidligere dagsmoduler.
Dag 5: Konkurrentanalyser og lokalområdet
For hele tiden at være den foretrukne detailbutik i lokalområdet, er det vigtigt du kan gennemfører effektive konkurrentanalyser og kender dit lokalområde. Netop det lærer du på dagsmodulet ”Konkurrentanalyser og lokalområdet”.
PERFORMANZE RETAILER
Lederuddannelsen er en del af PERFORMANZE RETAILER lederuddannelsen
[teaser id=”1573″]
Få hjælp her
Vi ved, at det er en vigtig beslutning at vælge en samarbejdspartner når det handler om at vælge salgskursus. Derfor er vi klar til at give dig mere inspiration og afklaring.
Ring til Lars med det samme på telefon 23 71 91 97 eller udfyld her, så ringer vi dig op.
Tilmeld nyhedsbrev
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få en masse inspiration til at skabe resultater for din virksomhed og dine medarbejdere