Struktureret og effektiv medarbejderudvikling.
Uddelegering og situationsbestemt ledelse hænger sammen, for en opgave er ikke uddelegeret færdig, før kompetence er givet med. Situationsbestemt ledelse handler netop om at analysere kompetenceniveau, men også om at afklare motivationsniveaut. De gør lederne i stand til at anvende den ledelsesstil, som passer bedst til den enkelte medarbejder i forhold til den enkelte opgave. Gennem situationsbestemt ledelse lærer lederne at uddelegere både opgaver og ansvar på en måde, som giver medarbejderne kompetencerne og lysten til at løse opgaven og tage ansvaret.
Lederne lærer at:
• Analysere den enkelte medarbejders udviklingstrin
• Anvende den mest relevante ledelsesstil afhængigt af situationen
• Identificere de opgaver, som er mest oplagt at uddelegere
• Træne og udvikle deres medarbejdere struktureret og målrettet
• Sikre succes i teamet og for individer, når opgaver skal og bliver uddelegeret.
Sådan foregår undervisningen:
På modulet kommer lederne til at lave en lederstilsanalyse og på den måde arbejde med deres egen foretrukne lederstil. Herefter lærer de at identificere de 4 forskellige udviklinstrin en medarbejder gennemgår, samt træner i de 4 forskellige lederstile. I løbet af modulet kommer lederne igennem en øvelse, hvor de får overblik over deres daglige opgaver og laver en uddelegeringsplan for, hvor de kan frigøre tid og ressourcer hos dem selv og deres team.